Nu i midsommartider känns vinter, snö och minusgrader avlägset. Men många har ändå svårt att glömma de hål som vinterns elräkningar grävde i plånboken. Många villaägare hade månadskostnader på 7000-10 000 kr för sin elförbrukning. Nästa vinter, i januari-februari, när elpriserna återigen är rekordhöga drar EIO igång en stor reklamkampanj där vi i elteknikbranschen pekar på allt vi kan göra för att hjälpa konsumenter, företag och fastighetsägare att Kapa Kilowatten.
En smakstart på vad Kapa Kilowatten kommer att innebära var det branschseminarium om energieffektivisering som vi arrangerade i Nacka maj. Där fick 300 besökare höra olika branschföreträdare berätta om olika lösningar för att minska energiförbrukningen.
Vad innebär då Kapa Kilowatten mer konkret?
Förra numret av Elinstallatören hade just detta som tema. I tio reportage gav vi exempel på tekniska lösningar och produkter som elinstallatörer kan använda för att hjälpa kunder att få en lägre energiförbrukning.
Allt som togs upp är teknik som redan finns på marknaden.
När vi nu drar igång kampanjen på allvar är det viktigt att komma ihåg att vi inte startar från noll, långt därifrån. Vi har redan fått upp farten, och elteknikbranschen är aktiv inom energieffektivisering.
Konkreta exempel på åtgärder som kan Kapa Kilowatten är:
– Moderna, kommunicerande elanläggningar – fastighetsstyrning genom bland annat KNX.
– Modern belysning och ljusstyrning. Elförbrukningen kan minska med upp till 80 procent.
– Frekvensstyrning av motorer.
– Centrala styrsystem för hus med direktverkande el.
En stor del av landets elinstallatörer och EIO:s medlemsföretag erbjuder förstås redan sina kunder denna teknik.
För de elinstallatörer som vill fräscha upp sina kunskaper eller lära sig mer kommer EIO genom EUU, och sannolikt också i samarbete med grossister, erbjuda utbildningar inom exempelvis energibesparing och fastighetsstyrning.
Vill du veta mer om kampanjen Kapa Kilowatten, kontakta EIO:s branschchef Daniel Eriksson eller kommunikationschef Henrik Nygård.