Antalet elbilar ökar kraftigt och många företag och bostadsrättsföreningar är nu i färd med att installera laddboxar i sina garage. Ett företag som satsat på den här nischen är Ce-Ce Elservice, som bygger upp en framtidssäkrad infrastruktur genom att använda sig av WAGO flatkabel.
I slutet av april uppgick beståndet av laddbara bilar i Sverige till drygt 52 000 stycken och det ökar hela tiden. I takt med detta ökar också utbyggnaden av laddinfrastruktur, inte minst på företag och i bostadsrättsföreningar.
– Vi har hittat en nisch inom det här med ”gröna” elinstallationer. Förutom laddboxar installerar vi också mycket solcellspaneler och byter ut gammal belysning mot LED. Dessutom arbetar vi även med traditionell elinstallation, säger Stefan Gimmerborn, arbetschef på Ce-Ce Elservice och fortsätter:
– Just nu har vi stor efterfrågan från företag och bostadsrättsföreningar på installation av laddboxar för elbilar. Vi erbjuder dem en helhetslösning från det att vi går in och hjälper dem söka investeringsstöd från Klimatklivet för laddstationer till färdig installation.
Framtidssäkrad installation
Nu senast har man installerat 11 stycken laddboxar hos Swedol i Tyresö.
– Då vi satsar ordentligt på detta ville vi hitta de bästa leverantörerna och produkterna till våra lösningar. Vi har sedan många år ett bra samarbete med Elektroskandia, som levererar all materiel och vi har valt att jobba med GARO laddboxar samt flatkabel från WAGO. Med flatkabeln kan vi erbjuda en framtidssäkrad installation. Om man använder traditionell kabel så kan det ju uppstå problem om det tillkommer fler elbilar i garaget eller att någon ska byta plats. Med flatkabeln blir det maximalt flexibelt, det är bara att installera kabeln och sen hänga på dosor och ansluta till laddboxar vartefter det kommer fler bilar, säger Stefan Gimmerborn.
Infrastruktur för elbilsladdning
WAGO:s 16 mm² flatkabel består endast av fyra artiklar – kabel, påmatningsmodul, avtappningsmodul och ändavslut. Kraftfördelningen håller IP-klass 65 och kan således sättas utomhus.
– Produkten har funnits länge och passar för olika typer av kraftmatning. Den passar perfekt för applikationen kraftfördelning för billaddning. Stora fördelen är att man med hjälp av flatkabeln bygger upp en infrastruktur för elbilsladdningen. Det är bara att sätta upp kabeln så det täcker det aktuella området, montera påmatningsmodul som matas från centralen och avtappningsmoduler som i sin tur matar varje laddbox. Tillkommer det fler elbilar framöver är det bara att sätta på en ny avtappningsmodul på flatkabeln och dra ned kabel till den nya laddboxen, säger Tomas Olsson, säljare WAGO.
Flera nyheter på laddboxar
Laddboxarna Ce-Ce Elservice använder är GARO GLB, 16 A enfas med inbyggd energimätare för individuell mätning.
– För att få investeringsstöd så krävs det att varje laddbox har energimätare. Vi har också en tjänst G-Cloud som man kan köpa till. Med hjälp av den kan man via en fil på webben få energimätning av upp till 32 laddboxar. Bekvämt för exempelvis en bostadsrättsförening istället för att någon ska läsa av varje mätare individuellt. Då olika bilar kräver olika mycket energi så kommer det nog rent allmänt bli så att bilägaren får betala för sin egen energiförbrukning. En nyhet är att våra laddboxar nu kommer med likströmsövervakning inbyggt, så installatören kan använda vanlig jordfelsbrytare istället för den dyrare typ B. En annan nyhet är man också kommer kunna reglera det maximala uttaget A från laddboxarna. Ofta finns det kanske bara totalt 63 A att tillgå. Om det går uppåt gränsen kan man automatiskt reglera och dra ned antalet A per laddbox och på så sätt undvika att skjuta säkringen, säger Mathias Halvarsson, distriktschef GARO och fortsätter:
– Vi har nu stor efterfrågan på våra laddboxar och allt fler installatörer jobbar nu med det. Och det är ju lika enkelt att installera dem som att installera ett vägguttag. Elektroskandia säljer allt mer laddboxar och den lagerförs även i en del av deras butiker.