Tänk att slippa behöva beställa hem förbrukningsmateriel, utan allt du behöver levereras ändå i god tid och du har alltid ett välfyllt lager. Med Elektroskandias koncept med kundunika lager är detta nu verklighet.

  – Det här dock är inte helt nytt utan har använts framför allt av en del av våra elnätskunder under flera år, säger Maria Spörndly, logistiker på Elektroskandia. Här har det ofta varit fråga om att lagerhålla produkter som behövt användas vid akuta jourarbeten, som t.ex. i samband med stormen Gudrun. Konceptet har fungerat mycket bra och vi vill nu lansera det här bredare så att flera av våra kunder får ta del av det. Alltid välfyllt lager Lagerkonceptet innebär att Elektroskandia flyttar ut en del av sitt lager till kunden.

Tillsammans med sin säljare på Elektroskandia går kunden först igenom vilka artiklar som skall finnas på lagret och vilka beställningspunkter som skall gälla. Lagret består oftast av det förbrukningsmateriel som kunden frekvent använder. När kunden sedan tar ut produkter från sitt Elektroskandia-lager så skannar han dessa med hjälp av en handdator. Informationen går till Elektroskandia som skickar ordererkännande. När man kommit ned till beställningspunkten går det automatiskt en order till Elektroskandias centrallager, som levererar påfyllning till kundens Elektroskandialager. – Ja, de produkter som man har i detta lager behöver man inte tänka på att beställa framöver. De finns alltid hemma på ”hyllan”. Och det här kundunika Elektroskandialagret behöver ju inte vara i det egna företagets lokaler, utan fungerar även att ha i exempelvis en container vid större objekt eller i servicebilar, säger Maria Spörndly.

Positiva erfarenheter Ett företag som sedan ett år använder det här lagerkonceptet är ElektroElit i Härnösand. I samband med att företaget flyttade till större lokaler började man tillsammans med sin säljare hos Elektroskandia, Patrik Jakobsson, diskutera möjligheterna med att ha ett kundunikt Elektroskandialager i sina lokaler. – Vi insåg snabbt fördelarna och började därför att tillsammans med Patrik Jakobsson titta igenom vilka produkter vi ville ha på lager, berättar Bengt Westerlund,vd för ElektroElit AB. Totalt hamnade vi på cirka 250 artiklar, bestående av materiel vi använder frekvent som t.ex. strömställare, apparatdosor, dvärgbrytare, armaturer och kabel (lagret omfattar säkert 60–70 % av allt vi handlar från Elektroskandia). På varje artikel bestämde vi även en beställningspunkt. Därefter hjälpte Patrik oss att bygga upp lagret i våra lokaler. – Vi körde igång i början av 2010 och har bara positiva erfarenheter av konceptet.

Vi sparar tid då vi inte behöver tänka på att beställa förbrukningsmateriel. Det levereras automatiskt. Vi kan också planera jobben bättre då vi vet att vi alltid har materielen hemma. Dessutom innebär det bättre ekonomi. Dagen efter att vi skannat ut produkten får vi ett ordererkännande av Elektroskandia och kan då fakturera kunden, säger Bengt Westerlund. Energismart logistik Förutom fördelarna i fråga om tidsbesparing, effektivitet och ekonomi för installatören så innebär konceptet även energismart logistik. – Tidigare har man kanske lagt sex olika order under en dag. Order som man antingen måste hämta eller som skall levereras med lastbil. Med det här konceptet minimerar vi antalet leveranser, mycket kan samlevereras och det blir en bättre planering överlag. Färre leveranser är något alla tjänar på, inte minst miljön, säger Patrik Jakobsson, utesäljare region Mitt på Elektroskandia. – ElektroElit är lite av ett pilotfall på mitt distrikt, men tanken är nu att sälja in konceptet hos fler installatörer. Det är en perfekt lösning för t.ex. installatörer på orter där det inte finns någon grossist eller för de som arbetar mycket med service och fastighetsunderhåll, då man måste ha tillgång till produkter direkt, säger Patrik Jakobsson. – Vi är nöjda med det här systemet och planerar nu även att lägga upp liknande lager vid våra filialer i Timrå och Ånge, säger Bengt Westerlund.

Kan det här vara en del av din dag?

 

  • Beställa
  • Ta emot gods
  • Leta efter din kartong
  • Upptäcka att du saknar något
  • Förbanna den som tog sista paketet buntband
  • Leta efter lappen med det som skulle beställas
  • Inse att du glömde beställa igår
  • Åka till butiken för att hämta något
  • Söka efter ersättande produkt då den du brukar köpa har utgått
  • Vi vågar påstå att 30% av er effektiva tid går åt till onödig administration av materielinköp.

Vill du veta mer?
Kontakta din säljare på Elektroskandia eller läs mer under fliken ”Energismart logistik”.